Lovisa Lindgren!

Kategori: Mat

Inspiration

Bilder från Pinterest

Hallå igen! Jag är så galet övertaggad på min 20-årsfest (som jag i nuläget inte planerat eller bestämt något inför) så ikväll har jag bläddrat genom Pinterest i sinne på jakt efter en massa idéer. Helst skulle jag vilja göra något ordentligt och bjuda alla på middag men matbordet rymmer bara två personer så det skulle bara bli jobbigt för alla. Vill också pynta en massa fastän det egentligen inte ryms. Men en liten makeover ska lägenheten få till dess och jag längtar så mycket! Extra kul att nästan alla verkar kunna komma med, det händer nästan aldrig i vårt kompisgäng.

Ha en bra lördagkväll, för det ska jag!

Inga nudlar här

Jag är ändå förvånad över hur riktig mat vi har lyckats äta hittills i lägenheten. Inte nudlar till middag en enda gång på 2,5 vecka och ändå ganska nyttig mat. Det mesta är Oskars förtjänst för jag är värdelös på att krydda mat och kan lika gärna leva på nudlar för att det är billigt. Att jag nog skulle få näringsbrist är en annan sak.

Men igår bestämde jag vad vi skulle äta och det blev kycklingsallad med det vanliga (sallad, gurka osv.) men jag hackade ner ett plommon och det blev faktiskt jättegott med haricot vertsen som jag älskar. Tycker sallad blir mycket godare om man steker grönsaker, svamp eller kyckling och lägger längst upp. Känns mer matigt då. Det och att hacka ner någon frukt som plommon då, eller melon är jättegott!

Blåbärspaj & steakhouse

Hej på er fina läsare!

Denna dag började med en väldigt välbehövlig uppfräschning av mitt hår hos frisören. Toppade bara av det som slitits under sommaren och till min glädje var det mindre än jag trodde. Snart kanske mitt hår kan växa sig lite längre, skulle så gärna vilja prova ha så det når en bit nedanför armhålan i alla fall. Ni med hårkvalitet av stål och snabbväxande hår kan vara glada. Sen tog jag en vända på stan för att leta ett par lårhöga stövlar men hittade aldrig riktigt det jag ville ha. Ett par var perfekta i allt utom att klacken var lite för ostabil, så nu får jag klicka runt på nätet och se vad jag hittar.

Annars känns det som att jag bara har ätit idag. Igår gjorde jag och Oskar blåbärspaj så det fikade vi idag med. Blåbär är lätt det bästa bäret. Sen ville Oskars mormor och morfar bjuda oss och hans bror på middag på ett steakhouse så idag fick vi gudomlig middag. Dessutom blev det efterrätt på det, vaniljpannacotta med jordgubbar så nu känns det som att jag ätit för resten av hela veckan.

Bilder från helgen

Skellefteås största räkmackor på fredagkväll innan jag och Oskar såg Tarzan på bio. För övrigt en bra film, se den!

Vi gick sedan ut själva och hamnade till slut på ett ställe för lite äldre där allas mål inte var att ragga upp någon. Att gå ut bara jag och Oskar var konstigt enligt mig, han tyckte det var helt lugnt men helt seriöst - det är bättre som kompisgäng.

Insåg också en sak jag hatar: på tjejtoan när folk bankar på dörren medan en sitter på toa. Det går knappast fortare? Jag blir hellre så att jag är därinne extra länge för att ge igen...

Kvällens bästa beslut: äta nattamat på Subway istället för Max och köpa till extra kakor!

Lördagkväll övade vi inför flytten hemifrån om någon vecka och lagade mat.

Det blev riktigt gott så vi kan lugnt flytta hemifrån! Här är receptet vi använde, men vi hällde på mer sweet chili i efterhand, röd istället för gul lök och haricots verts istället för majs.

MOS & Caliente

Första dagen gjorde vi ett snabbt besök på Mall of Scandinavia som bara låg en station från vårt hotell medan vi väntade på att få checka in på vårt rum. Tanken var bara att kika lite på hur stort det var och inte shoppa men det höll vi inte och bilder på det kommer senare. Det var dock riktigt stort men ändå så smart planerat att logistikern inom mig jublade. Inte som på Nordstan i Göteborg där jag går vilse hela tiden och inte hittar någonstans. Men det fanns massor med kul butiker och så kändes det väldigt lyxigt att det var så högt i tak och stora skyltar in till affärerna.

Igårkväll mötte vi (jag, Mika, Disa och Jenny) upp Alice och Maria som också var i Stockholm för att äta middag tillsammans. Alice hade två restauranger som hon blivit tipsad om men oturligt nog hade båda stängt just då... Så då gick vi runt hörnet där vi hittad en tapasbar och hur gott var inte det? Caliente heter den, låg på S:t Eriksplan och det var lika bra att de andra var stängda för det var riktigt gott. Till maten drack vi sangria på vitt vin och efter det blev det frozen daiquiris på passionsfrukt eller jordgubbe. Får hoppas på att någon öppnar en tapasbar i Skellefteå så jag kan äta det här hemma också!

Vår weekend

Helgen i Sundsvall var så härlig! Vi började med att strosa runt lite och kika på några butiker även om de flesta var stängda just innan 17.00 en lördag. Hotellet var jättebra och frukosten gudomlig. Flera olika meloner, ändlös rad med pålägg, gott bacon och croissanter. Rekommenderar verkligen det hotellet om ni letar hotell i Sundsvall någon gång!

På lördagkväll gick vi ut och åt middag eftersom det var en del i Oskars present då han älskar att äta ute. Vi åt på Innergården 1891 och när vi kom dit hörde vi ett äldre par säga "aldrig mer här" så då blev vi lite nojiga men tänkte att vi skulle ge det en chans eftersom jag hade bokat bord. Och hur tur var inte det, det var hur gott som helst! Dessutom var priserna bra jämfört med andra ställen, jättefin miljö eftersom det bara var en gammal innergård med glastak överst. Och jättetrevlig personal. Att det inte var fullt där fattar jag inte, verkligen ett måste om ni letar restaurang där!

Godaste mackan

Igårkväll gjorde jag och mamma de godaste mackorna som går äta, räkmackor! Jag skulle kunna äta räkor som godis utan problem, det är så gott. Och förutom att en håller sig mätt länge känns det så fräscht. Längtar bara till i sommar då båtcaféet öppnar med sina enorma räkmackor.

Räkmackor är ju inte svårt att göra men här nedan är vad jag använde, kanske hittar ni något nytt att lägga på!

• Ett bröd du gillar (förstås), vi hade franska med sesamfrön
  • Majonnäs
  • Salladsblad, tex. ruccola
  • Ägg
  • Avokado
  • Räkor
  • Lite citronsaft att klämma över

Oreogasm

Eftersom jag var borta på alla hjärtans dag i år bestämde jag och O oss för att fira den senare, vilket blev igår. Till middag åt vi pasta Carbonara och till efterrätt hade jag hittat denna Oreokladdkaka som såg hur god ut som helst. Halvvägs genom baket insåg vi att vi hade för lite smet (det behövs två kladdkakesatser) så vi improviserade lite och det blev gudomligt även om den kunde varit kladdigare. Så var inte rädd att den ska bli kladdig och snåla inte med vaniljfrostingen så får ni smaka en bit av himlen.